Często zastanawiamy się na ile warto reanimować rower ma już dużo za sobą, lub odczekał swoje w piwnicy a my w tym roku planujemy jednak coś z nim zrobić, żeby go wskrzesić bez kupowania nowego jeśli to możliwe. No właśnie, kiedy jest to możliwe i kiedy warto?
Nie zawsze warto i nie zawsze jest to możliwe.
„Na pewno nie wszystko, co warto, to się opłaca, ale jeszcze pewniej (…) nie wszystko, co się opłaca, to jest w życiu coś warte.“ — Władysław Bartoszewski
Zacznijmy od tego z czym mamy do czynienia. Pierwsze decydujące pytanie- czy nasz rower ma:
- tylną piastę na kasetę czy wolnobieg?
- mechanizm korbowy z odkręcanymi blatami?
- manetki czy klamkomanetki?
Jeżeli twój rower w starej konfiguracji ma tylną piastę pod kasetę+ mechanizm z demontowalnymi blatami+ oddzielne manetki wtedy koszt takiej modyfikacji będzie ograniczony do minimum na poziomie kosztów eksploatacji roweru (wymieniasz tylko kasetę+ łańcuch+ zębatkę) + ok 50 zł. Jeżeli twój rower nie spełnił wymagań musisz na tym etapie podjąć pierwszą decyzję czy chcesz inwestować w modyfikacje dodatkowe minimum 400-500 zł? W większości lepszej klasy rowerów które były sprzedawane w ciągu ostatnich 10-15 lat i kosztowały ponad 2000 zł jako nowe jest wysokie prawdopodobieństwo, że twój sprzęt spełnia wymagania.
Kolejność czynności modyfikacji:
- Wymiana tylnej zębatki (kasety) na taką o tzw. wyższym zakresie przełożeń (11-40t/12-42t)
- Demontaż korby i skrajnych zębatek z mechanizmu korbowego (jeśli jest to możliwe), w korbach które mają blaty montowane na nity niestety trzeba będzie wymienić cały mechanizm korbowy
- Montaż wybranej zębatki typu NARROW WIDE (30/32/34/36/38/40 T)
- Montaż ekspandera do tylnej przerzutki
- Wymiana łańcucha na nowy jeśli stary jest za krótki lub zużyty
- Demontaż lewej manetki zmiany biegów
Takie rozwiązanie napędu coraz częściej spotykane jest w rowerach miejskich np. firmy Marin oraz w rowerach elektrycznych. Zaletami napędu 1×8/1×9 jest prostota obsługi samego wyłącznie jedną ręką, mniejsza waga całego roweru (w zależności od komponentów zaoszczędzasz w okolicy 0,5 kg!) a dla mnie dodatkowo minimalistyczny wygląd roweru w tej konfiguracji.