Specialized Stumpjumper 1x9 2006, konwersja napędu, Tundra Sklep Rowerowy

Jak odświeżyć rower? Zalety konwersji napędu na 1×8/9!

Często zastanawiamy się na ile warto reanimować rower ma już dużo za sobą, lub odczekał swoje w piwnicy a my w tym roku planujemy jednak coś z nim zrobić, żeby go wskrzesić bez kupowania nowego jeśli to możliwe. No właśnie, kiedy jest to możliwe i kiedy warto?

Nie zawsze warto i nie zawsze jest to możliwe.

„Na pewno nie wszystko, co warto, to się opłaca, ale jeszcze pewniej (…) nie wszystko, co się opłaca, to jest w życiu coś warte.“ — Władysław Bartoszewski

Zacznijmy od tego z czym mamy do czynienia. Pierwsze decydujące pytanie- czy nasz rower ma:

  • tylną piastę na kasetę czy wolnobieg?
  • mechanizm korbowy z odkręcanymi blatami?
  • manetki czy klamkomanetki?

Jeżeli twój rower w starej konfiguracji ma tylną piastę pod kasetę+ mechanizm z demontowalnymi blatami+ oddzielne manetki wtedy koszt takiej modyfikacji będzie ograniczony do minimum na poziomie kosztów eksploatacji roweru (wymieniasz tylko kasetę+ łańcuch+ zębatkę) + ok 50 zł. Jeżeli twój rower nie spełnił wymagań musisz na tym etapie podjąć pierwszą decyzję czy chcesz inwestować w modyfikacje dodatkowe minimum 400-500 zł? W większości lepszej klasy rowerów które były sprzedawane w ciągu ostatnich 10-15 lat i kosztowały ponad 2000 zł jako nowe jest wysokie prawdopodobieństwo, że twój sprzęt spełnia wymagania.

Kolejność czynności modyfikacji:

  1. Wymiana tylnej zębatki (kasety) na taką o tzw. wyższym zakresie przełożeń (11-40t/12-42t)
  2. Demontaż korby i skrajnych zębatek  z mechanizmu korbowego (jeśli jest to możliwe), w korbach które mają blaty montowane na nity niestety trzeba będzie wymienić cały mechanizm korbowy
  3. Montaż wybranej zębatki typu NARROW WIDE (30/32/34/36/38/40 T)
  4. Montaż ekspandera do tylnej przerzutki
  5. Wymiana łańcucha na nowy jeśli stary jest za krótki lub zużyty
  6. Demontaż lewej manetki zmiany biegów

Takie rozwiązanie napędu coraz częściej spotykane jest w rowerach miejskich np. firmy Marin oraz w rowerach elektrycznych. Zaletami napędu 1×8/1×9 jest prostota obsługi samego wyłącznie jedną ręką, mniejsza waga całego roweru (w zależności od komponentów zaoszczędzasz w okolicy 0,5 kg!) a dla mnie dodatkowo minimalistyczny wygląd roweru w tej konfiguracji. 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *