Proszę wykonać serwis roweru, czy możemy oszacować koszty?… i serwisant zaczyna recytować dziwne frazesy za jeszcze dziwniejsze kwoty oglądając twój rower który stał przez zimę na balkonie… Na balkonie? Teraz już wiesz, że to niemałe faux pas!
„Trzeba pamiętać, że życie to delikatna konstrukcja i o wiele łatwiej jest coś stracić, niż zdobyć, a co dopiero odpowiednio zadbać o to co się ma”- Federica Bosco, Nie tacy oni straszni
Pierwsze słońce, wyobrażasz sobie wyjazd ze znajomi lub rodziną poza miasto. Zostawić telefon, wsiąść na rower i spędzić cały dzień “na dworzu”, offline. Chcesz sprawdzić rower przed sezonem, może trochę samodzielnie skoro masz czas? Nie będziesz przepychać się w kolejkach w maju, zawczasu robisz to co możesz samodzielnie. Jednak coś “nie hula”. Zawozisz rower do pobliskiego serwisu np. tutaj 🙂 W serwisie okazuje się, że serwis roweru z częściami będzie kosztował ok… 700-800 zł!
Są dobre nawyki które możesz wprowadzić aby tego uniknąć.
Jakich narzędzi potrzebujesz żeby zadbać o rower? Podstawy!
Wyposaż się w niezbędne narzędzia! Są tanie i posłużą przez kilka lat:
-
- przymiar do łańcucha (przyrząd badający rozciągnięcie łańcucha)
-
- dobry smar do łańcucha rowerowego (dedykowany do warunków w jakich jeździsz, lub wosk!) o tym napiszę inny artykuł
-
- odtłuszczacz do napędu lub… benzynę ekstrakcyjną!
-
- przydatne są szczotki i sznurki do mycia napędu
-
- szampon do rowerów, często to też szampony do quadów i motocykli (mają dodatki antystatyczne i przeciwrdzewne, nie odbarwią lakieru, warto korzystać z takiego zamiast ludwika)
-
- jeśli nie masz innej możliwości niż trzymanie roweru na balkonie kup wytrzymały pokrowiec na rower
-
- jeśli nie masz nigdzie blisko miejsca z kompresorem, przyda się stacjonarna pompka rowerowa!
Możesz kupić oczywiście wyposażenie całego warsztatu rowerowego. Jednak tutaj skupiamy się na tym co możesz zrobić szybko, względnie niskim kosztem. Bez zagłębiania się w kolejną dziedzinę w odmętach internetu.
Jak dbać o rower podczas eksploatacji? Tak zminimalizujesz koszt serwisu rowerowego. 6 porad!
Regularnie badaj rozciągnięcie łańcucha przymiarem do łańcucha!
Po wymianie łańcucha na nowy zbadaj jego rozciągnięcie po 600-800 km. Dobrą praktyką jest dokładne wytarcie nowego łańcucha i nasmarowanie go dedykowanym smarem. Sprawdzaj rozciągnięcie co kolejne 300-400 km. Wychwycisz moment w którym będzie trzeba wymienić łańcuch. Jeśli przymiar wpadnie w ogniwa łańcucha pokazując stan 0,75% wyciągnięcia, wymień. Jeśli przymiar pokaże 1% często trzeba wymienić łańcuch i kasetę. Będziesz rzadziej wykonywać generalny serwis roweru.
Inną metodą jest jazda na trzech łańcuchach. Polega na regularnej rotacji łańcuchami co 500-700 km zrobionych na każdym. Jeździsz tak aż do zużycia kasety z łańcuchami. To metoda dzięki której możesz wydłużyć 3-4 krotnie życie napędu!
Co za dużo to nie zdrowo więc nie przesadzaj ze smarem!
Nie smaruj łańcucha “regularnie co x km”. Zbyt duża ilość smaru na łańcuchu gromadzi kurz i drobny piach. W piachu mamy twarde minerały jak kwarc lub inne drobiny jak opiłki metali. Te powoli ale sukcesywnie przyspieszają zużycie całego napędu. Pamiętasz ten “chrzęst” po kilku km na nasmarowanym napędzie? To właśnie ten proces. Mam dość prostą metodę . Sam korzystam z łatwo zmywalnego (w przeciwieństwie do wosków) teflonowego smaru bo jeżdżę raczej kiedy jest sucho i ciepło. Smaruję napęd dopiero wtedy kiedy widzę, że napęd jest wysuszony lub kiedy usłyszę pierwsze małe popiskiwanie łańcucha.
Niestety ale musisz to robić! Myj łańcuch!
Jeśli jeździsz w trudnych warunkach, masz wysmarowany napęd od góry do dołu i słyszysz jak “chrzęści”? Zanim umyjesz sprawdź wyciągnięcie łańcucha, bo może trzeba go wymienić. Zdemontuj napęd. Nie masz skuwacza? Przygotuj się na to wcześniej. W serwisie rowerowym poproś żeby zamontowali do twojego roweru spinkę w łańcuchu. Nawet jeśli napęd nie chrzęści a widzisz silne zabrudzenie starym smarem, umyj! Wrzuć łańcuch do plastikowej litrowej butelki, nalej zmywacza do środka, wstrząśnij i zostaw na noc. Na drugi dzień szejkuj i wymieniaj zmywacz/benzynę aż do momentu w którym będzie czysta. Zdemontuj kasetę i pędzelkiem umyj zębatki. Możesz to wykonać bez zdejmowania kasety z koła ale będzie to mniej precyzyjne i ryzykowne. Jeśli zmywacz lub benzyna dostanie się do łożysk i bębenka w kole wypłucze smar i zniszczy tylną piastę. Jeśli w ten sposób zadbasz o napęd, zaoszczędzisz na myciu i przedwczesnych wymianach napędu. Po umyciu i wysuszeniu napędu nasmaruj łańcuch.
Myj czasem rower, ale nie lancą pod ciśnieniem na myjni!
Po umyciu napędu warto umyć cały rower odpowiednim szamponem. Weź wiaderko z wodą, szczotkę i szampon. Spryskaj rower szamponem lub pianą i wyszoruj maczając szczotkę w wiaderku z wodą. Opłucz delikatnym strumieniem wody z węża ogrodowego lub konewką. Polewaj z góry nie uderzając strumieniem wody prostopadle do roweru. Jeśli umyjesz rower “porządnie” na myjni, ciepła woda pod ciśnieniem z lancy może wyrządzić wiele szkód. Potrafi wypłukać smar z słabiej uszczelnionych łożysk sterowych, piast lub suportów. Jeszcze gorzej mogą skończyć rowery z pełnym zawieszeniem. Po myciu i wysuszeniu roweru sprawdź czy nie trzeba nasmarować napędu.
Nie zostawiaj roweru w okresie zimowym na pastwę warunków pogodowych!
To jedno z największych nieszczęść dla roweru i cebuli w twojej kieszeni 🙂 Rower po zimie spędzonej na nieosłoniętym balkonie często wymaga większego serwisu. Zardzewiały napęd, zardzewiałe pancerze i zardzewiałe lub zaśniedziałe linki to najczęstsze elementy które wymieniamy podczas serwisu rowerów “wy. Cały lakier na ramie może być zmatowiony a reszta elementów wykonanych ze stali (zależnie od klasy roweru: kierownice, mostki, fajki hamulców v-break, sztyce, wózki przerzutek i zębatki) pokorodowanych.
Sprawdzaj ciśnienie w oponach!
Zobacz jakie możesz mieć maksymalne ciśnienie w oponie (z boku opony znajdziesz parametry) i nie przekraczaj go ani poniżej minimum ani maksimum. Jeśli będziesz jeździć na zbyt niskim ciśnieniu oplot w oponach ulegnie uszkodzeniu a guma na bocznych ściankach szybko popęka. Wykonując samodzielnie mały serwis roweru zwróć uwagę na ciśnienie powietrza i stan opon.
- Koszt łańcucha 6/7/8 rzędów to średnio od 50 do 100 zł (przy wyższej ilości rzędów 9/10/11/12 ceny rosną)
- Koszt kasety lub wolnobiegu 6/7/8 to średnio od 70 do 150 zł (przy wyższej ilości rzędów 9/10/11/12 ceny rosną)
- Koszt kompletu linek i pancerzy to średnio 50-120 zł
- Koszt suportu to średnio 50-150 zł
- Koszt łożysk sterowych to średnio 60-250 zł
- Koszt piast lub przy niskiej klasy rowerach często całych kół (proces przeplatania w takich rowerach jest nieopłacalny, chyba, że składane są na wyższej klasy komponentach) to od 120 zł w górę za sztukę.